Η απομυθοποίηση μιας νυχτερινής εξάρτησης.

Είναι πολλές φορές τα βράδια που κάθεσαι τέτοιες περασμένες ώρες χαζεύοντας εντελώς μηχανικά και αφηρημένα εικόνες απ’ την τηλεόραση με το mute ενεργό, μιας και οι συνομιλίες που θα αντηχούσαν στο χωλ θα ήταν σαν μία ενοχλητική κρεατόμυγα που θα σβούριζε γύρω απ’το κεφάλι μου, απασφαλίζοντας έτσι την βαλβίδα του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την ψυχική μου ισορροπία. Διάβαζα στο διαδίκτυο σχολίαζα, δεν είχα κάποια φαεινή ιδέα να αποτυπώσω ψηφιακά απόψε τις σκέψεις μου, τους προβληματισμούς μου ή κάτι που μπορεί να με είχε ενθουσιάσει και να ήθελα να το μοιραστώ. Βέβαια σε όλο το δωμάτιο επικρατούσε μία καλοδουλεμένη ατμόσφαιρα, καθώς  η εσωτερική μου γαλήνη αντικατοπριζόταν στον φωτισμό, στην σιωπή που έτεινε να γίνει απόλυτη, στατική και αμετάβλητη. Σα να είχε σταματήσει ο χρόνος και γω συνέχιζα να ξεπερνάω τη διάσταση του χρόνου όπως την ξέρουμε.

Σ’ αυτό συνέβαλε και η μουσική συνοδεία που τυχαία σκέφτηκα να επιλέξω για το βράδυ αυτό, το soundtrack από την ταινία ΄΄The Proposition΄΄ δημιουργία του Nick Cave και του Warren Ellis. Εντελώς τυχαία επίσης θυμήθηκα πως ο Ψαραντώνης- ο αδερφός του Νίκου Ξυλούρη- είχε πολλά πάρε δώσε με τον Nick Cave. Θετικό παράδοξο πάντως. Έχοντας το κακό χόμπι του καπνίσματος έπιασα να στρίψω ένα τσιγάρο, το οποίο θα έδινε μεγαλύτερο νόημα στην κατασκευασμένη, αόρατη, αφανής κατά τ’ άλλα ατμόσφαιρα. Η συνθήκες αυτές δηλαδή είχαν προσαρμοστεί όπως τα δικά μου μάτια τις έβλεπαν.

Τυχαία λοιπόν πάλι συνειδητοποιώ ξαφνικά ότι μου απέμεινε ένα τελευταίο χαρτάκι για να στρίψω το τσιγάρο μου. Καταλαβαίνετε σ’ αυτές τις περιπτώσεις πως λειτουργεί ένας καπνιστής, σωστά; Είναι ικανός να θυσιάσει την ηρεμία του, να καταστρέψει την γαλήνη που έχτιζε εδώ και ώρα και να κατευθυνθεί προς την έξοδο κινδύνου. Καιρός; Ψύχος. Απόσταση; Δέκα λεπτά δρόμος για το περίπτερο. Διάθεση για δράση; Δεν υπάρχει δεν μπορώ , υπάρχει δεν θέλω. Σε αντίθετη περίπτωση; Δεν υπάρχει περίπτωση!

Εκεί λοιπόν που η καθολική λογική βρισκόταν σε αντιπαράθεση με την δική μου λογική, εντελώς τυχαία θυμήθηκα την ιστορία του Φορτίνο Σαμάνο. Πολλοί από σας θα τον ξέρετε από το τραγούδι του Θανάση Παπακωσταντίνου. Ο Φορτίνο Σαμάνο ήταν Μεξικανός υπολοχαγός του Ζαπάτα, που εκτελέστηκε το 1917 από τον ομοσπονδιακό στρατό. Δευτερόλεπτα πριν τον οδηγήσουν στο εκτελεστικό απόσπασμα, ζήτησε να καπνίσει ένα τσιγάρο. Το τελευταίο του τσιγάρο. Η απόλυτη εναρμόνιση του εσωτερικού του κόσμου στις τελευταίες -αντίστροφες πλέον- ανάσες της ζωής του.

Το τελευταίο τσιγάρο κι εκείνο σκέφτεται:
“Θα γίνω γέλιο να κρυφτώ σε παιδιά που ξεφαντώνουν
ο καιρός θα χάνεται ώσπου κάποιο απ’αυτά
θα φωνάξει “Λιμπερτά!” κι όπως θα κοιτάει τις κάνες
θα βρεθώ στα χείλη του σαν τσιγάρο ξανά…”

Εκείνη τη στιγμή σκέφτηκα να καπνίσω όσο πιο έντονα μπορώ το τσιγάρο μου. Ήξερα πως αύριο θα έχω τη δυνατότητα να κάνω κι άλλο. Όσα θέλω. Δικαίωμα μου δεν είναι; Διχάστηκα όσο να’ναι. Παν μέτρον άριστον όμως, οπότε κι εγώ συνέχιζα να κοιτάω το τσιγάρο που αργόσβηνε, γνωρίζοντας πως αύριο θα είμαι πάλι εδώ, στην ίδια θέση, την ίδια ώρα, με την ίδια μουσική, φτιάχνοντας την ίδια ατμόσφαιρα, για να ολοκληρώσω στο τέλος τις επιθυμίες μου με ένα τσιγάρο.. Ο Σαμάνο άλλωστε έκανε την τελευταία του τζούρα νιώθοντας πλήρης ικανοποίηση για τα λεπτά που  επρόκειτο να ακολουθήσουν. Ας μην γινόμαστε λοιπόν αχάριστοι και πλεονέκτες. Οι σκέψεις τρέχουν και χωρίς αυτούς τους σωλήνες. Και ναι όση ώρα γράφω δεν πήρα ούτε μία ρουφηξιά. Μην ξεχνάμε ότι η πηγή των σκέψεών μας ρέει στο μυαλό και απ’ το μυαλό θα φτάσει στην στοματική μας κοιλότητα. Ας εκμεταλλευτούμε αυτές τις έντονες στιγμές σκέψεων και ας μην μας συνεπαίρνουν συνέχεια οι κακές συνήθειες, οι εθισμοί και οι εξαρτήσεις..

Υ.Γ. Τελικά εκείνο το τσιγάρο το άφησα. Η ατομική λογική υπάκουσε στις προτροπές της καθολικής. Αυτό είχε ως συνέπεια ο εγκέφαλος να λάβει δράση και να καταφέρει να κρατήσει το στόμα μου κλειστό. Μια δική μου ταπεινή και σεβάσμια παραχώρηση προς τιμήν του Σαμάνο. Και η ατμόσφαιρα είναι πλέον ιδανική…

26 thoughts on “Η απομυθοποίηση μιας νυχτερινής εξάρτησης.

  1. kariatida62 March 2, 2012 / 10:50 am

    Κουφετάριε εγώ αν δεν καπνίσω μέσα στα επόμενα 5 λεπτά μετά την ολοκλήρωση του φαγητού ,φρούτου ή γλυκού το ξεχνώ και μου φεύγει…η επιθυμία!
    Σαν τελευταία επιθυμία πολλοί μελλοθάνατοι ζήτησαν την παρέα του…
    Νομίζω πως ασυνείδητα λειτουργούσαν και έκαιγαν τον κόσμο που άφηναν πίσω τους…

    Μ’αρέσει ο τρόπος που σκέφτεσαι και γράφεις…ειλικρινά!
    Καλή σου μέρα…και φαίνεται τόσο όμορφη σήμερα με τόσο φως!!!

    • koufetarios March 2, 2012 / 12:54 pm

      Σ’ ευχαριστώ αγαπητή Καρυάτιδα, Ε τότε δεν είσαι εθισμένη, να μη το σκέφτεσαι, όταν τελειώνεις το φαγητό σου να κάθεσαι να χαλαρώνεις μοιράζοντας τις σκέψεις σου μαζί μας..!!! Προσωπικά χθες βράδυ για πρώτη φορά αυτό πέτυχα..!! Είναι μια αρχή..!

      Η μέρα σήμερα είναι εκπληκτική, θα κάνω ένα καφεδάκι και θα στρίψω ένα τσιγαράκι να απολαύσω την θερμοκρασία καθώς ανεβαίνει χαχα!

      Την καλησπέρα μου..!!!

  2. melita March 2, 2012 / 11:41 am

    Εγώ πάλι δεν καπνίζω και δεν μπορώ να καταλάβω αυτήν την έντονη επιθυμία , την ανάγκη για τσιγάρο…Ίσως αν σκεφτώ την σοκολάτα ….χμμμμ…ναι ναι τώρα καταλαβαίνω τι θες να πεις!!!
    Εξαιρετική η γραφή σου , πολύ όμορφο κείμενο . Σε ευχαριστώ.
    Να έχεις μια πολύ όμορφη ημέρα και καλό μήνα.

    • koufetarios March 2, 2012 / 1:41 pm

      @Melita και η σοκολάτα είναι εθισμός και έχω κι από αυτό το κακό συνήθειο!! Πωπω είμαι τραγικός χαχα.Εγώ σ’ευχαριστώ για το σχόλιο σου, να προσέχουμε τους εαυτούς μας από δω και πέρα πάντως! Οι καταχρήσεις βλάπτουν το σώμα και μας παρασέρνουν από πράγματα που είναι πιο ουσιαστικά!

      Καλό μεσημέρι εύχομαι να έχεις, ο καιρός είναι θαυμάσιος σήμερα.

  3. Astrofegia March 2, 2012 / 3:55 pm

    Εγώ να σου ευχηθώ να το …κόψεις τελείως! 🙂
    Καλό μήνα, Koufetarie!

    • koufetarios March 3, 2012 / 2:43 pm

      Eύκολο το χεις Αστροφεγγιά;; Φώτιζέ με λίγο τα βράδια μπας και βάλω μυαλό!!

  4. moodytimes March 3, 2012 / 7:11 am

    Ωραία ανάρτηση
    Πριν λίγες μέρες έκλεισα 12 χρόνια άκαπνος
    Το τελευταίο μου τσιγάρο ήταν ένα GR LIGHTS έξω απο το σινεμά ΑΤΤΑΛΟΣ στη Ν.Σμύρνη η ταινία που είχα δει νομίζω ήταν το ANY GIVEN SUNDAY
    Δυο ταινίες “σημαίες” των καπνιστών είναι τα ΚΑΠΝΟΣ και ΛΙΓΟΣ ΚΑΠΝΟΣ ΑΚΟΜΑ του Τζάρμους.
    Για τραγούδι….δε μου ρχεται για την ώρα κάτι πολύ αντιπροσωπευτικό
    Αν και οι Tindersticks κολλάνε με ένα τσιγαράκι

    Φυσικά υπάρχει και το άλμπουμ HOW I QUIT SMOKING των LAMBCHOP
    Καλημέρα

    • koufetarios March 3, 2012 / 2:48 pm

      Κολλάνε με ένα τσιγαράκι αλλά καλύτερα να απομακρυνόμαστε σιγά σιγά από τις δικαιολογίες της ”συνήθειας”, εσύ το έχεις καταφέρει ήδη. Θαυμάζω και απορώ με τους ανθρώπους που τα κατάφεραν. Γι’ αυτό άλλωστε και οι προβληματισμοί μου σχετικά με το τσιγάρο, απέκτησαν τον συλλογισμό που ανάρτησα. Η τελευταία φορά φαντάζομαι πως μένει σε όλους σωστά; Ελπίζω να αξιωθώ και γω κάποια στιγμή και απλά να θυμάμαι..!

      Σ’ευχαριστώ Moody για το σχόλιό σου,καλό σου απόγευμα!

      • moodytimes March 3, 2012 / 4:44 pm

        Πληροφοριακά,δε ξεκίνησα να το κόψω,ξεκίνησα με το σκεπτικό, για να δω μπορώ να μη καπνίσω κι αν ναι για πόση ώρα θα αντέξω.Μου έλειπε μόνο με τον πρωινό καφέ για ένα 5λεπτο.Έτσι το ένα έφερε το άλλο και….

  5. onlyandjustme March 4, 2012 / 6:29 am

    Καταπληκτικό post..ενδιαφέρουσα η ιστορία του τσιγάρου σου σε αντιπαράθεση με την ιστορία του επαναστάτη Σαμάνο,ο οποίος έδωσε τη ζωή του σε μια εξέγερση..την εξέγερση των φτωχών..εξαιρετικό κείμενο..μπράβο σου!καλημέρα! 🙂

  6. koufetarios March 4, 2012 / 1:26 pm

    @onlyandjustme σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Ήταν από εκείνες τις βραδιές που προβληματίζεσαι για μερικά πράγματα, που μπορεί να μην σε οδηγήσουν σε ένα τέλος, σε ένα συμπέρασμα, αλλά η σημασία κατά τη διάρκεια αυτής της σκέψης είναι ουσιαστική και δημιουργική. Έτσι απλά, ένα τυπικό καθημερινό βράδυ.

    Καλό σου απόγευμα!!

  7. ainafets March 4, 2012 / 4:35 pm

    Το θέμα είναι, μη πεις “θα το κόψω”, αλλά να πεις για να δω πόσο καιρό μπορώ να μη καπνίσω…για σκέψου αυτή την λεπτή διαφορά… 😉

    Πλούσια η βραδιά χωρίς τσιγάρο και γεμάτη εμπειρίες, έτσι δεν είναι;

    Το τελευταίο μου τσιγάρο θα το θυμάμαι πάντα (πριν 26 χρόνια) κάπνιζα Gittanes (φυσικά ως μισογαλλίδα!) το σταμάτησα για να συμπαρασταθώ στον Παραμυθά-σύντροφο όταν γεννήθηκε ο γιος μας…και αυτός σαν τον Moodytimes είπε, “να δω πόσο καιρό μπορώ να μη καπνίσω’ και δεν ξανακάπνισε ποτέ και κάπνιζε 4 πακέτα την ημέρα από τα 14 του + πίπα…τώρα είναι 68!
    Αν πραγματικά πεις “δεν θέλω άλλο”, (ότι και αν είναι αυτό το “άλλο”) και το πεις με τη καρδιά σου, αυτό σταματά μόνο του. (συνταγή μαγική!)

    ΑΦιλιά και καλή δύναμη! :))

    • koufetarios March 5, 2012 / 7:07 am

      @Άιναφετς έχεις απόλυτο δίκιο. Άν το λέγαμε με την καρδιά μας κανείς δεν θα κάπνιζε. Το τσιγάρο είναι ίσως το μόνο πράγμα που καταφέρνει και χωρίζει τον εαυτό μου σε δύο μέρη. Στο καλό και στο κακό. Έτσι λέω τουλάχιστον. Μιας και αν δω τον εαυτό μου στο τέλος απ’έξω, το μόνο που βλέπω είναι έναν άνθρωπο αρτιμελή και όχι χωρισμένο σε μέρη, να κοροϊδεύει τον ίδιο του τον εαυτό..!! Είναι πάντως δύναμη που στα στενά πλαίσια ενός μπλογκ οι άνθρωποι που δεν καπνίζουν είναι ίσως περισσότεροι από αυτούς που το κάνουν.

      Σ’ ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο! Καλημέρα και καλή εβδομάδα!

  8. AnD March 5, 2012 / 11:07 am

    Είναι τελικά η εξάρτηση από το τσιγάρο αυτό που ένιωσες ή το οτι δεν είχες άλλο χαρτάκι στην περίπτωση που μετά θα ήθελες ένα δεύτερο;
    Αν είχες την επιλογή, τον πλήρη έλεγχο της κατάστασης, μπορεί να μην ήθελες να καπνίσεις κανένα τσιγάρο…
    Με περίεργους τρόπους λειτουργούν οι εξαρτήσεις και οι εθισμοί. Σπανίως ευθύνεται το αντικείμενο. Είναι στη σκέψη μας όλα κι αυτό σημαίνει οτι οι λύσεις υπάρχουν αλλά και οτι είναι στο χέρι μας να τις βρούμε.
    Αισιοδοξία αλλά και ευθύνη.
    Το άλλο ζευγαράκι, η ματαιότητα με την τεμπελιά είναι που συνήθως μας οδηγούν στο να μένουμε άπραγοι.
    Σκέψου όμως πόσο περίεργο θα ήταν να είχες πάει στο περίπτερο και μετά να μη χρησιμοποιούσες ούτε καν το τελευταίο χαρτάκι…
    Καλημέρα!

    • koufetarios March 7, 2012 / 7:09 pm

      @AnD έχεις δίκιο η ευθύνη ξεκινάει και τελειώνει σε μας, εμείς είμαστε αυτοί που σκεφτόμαστε και αποφασίζουμε, όχι η εξάρτηση. Αυτή ίσως περιμένει να δράσουμε. Εμείς καλούμαστε όμως να κρίνουμε το καλό απ΄το κακό. Σε περίπτωση που συνέβαινε αυτό που είπες στο τέλος, θα ήταν ιδανικό! Ο συλλογισμός μου δεν εστίαζε τόσο στο να κόψω βέβαια το τσιγάρο εγώ προσωπικά, αλλά για την εξάρτηση σαν εξάρτηση, την χρησιμότητά της στο ρου της ιστορίας.. Αλλά και πάλι η κριτική σου γι΄ αυτό, και όλων όσων το συζήτητησαν εδώ, πάντα μα πάντα με προβληματίζουν..

      Καλό σου βράδυ, σ’ ευχαριστώ!!

  9. Τελευταίος March 5, 2012 / 6:02 pm

    Κουφετάριε, εγώ έχω βρεθεί και στις δυο πλευρές, όπως και η Άιναφετς. Ήμουνα μανιώδης καπνιστής και μου άρεσε να ρουφάω τον καπνό αλλά και να εκτελώ ευλαβικά την “ιεροτελεστία” πριν το άναμμα του τσιγάρου! Πάντως, επειδή το έκοψα γελοιωδώς εύκολα, μπορώ να σου πω τα εξής δυο πράγματα: Όχι δεν είμαι τόσο δυνατός χαρακτήρας. Και είναι πολύ εύκολο να το κόψεις. Το δύσκολο είναι να το πάρεις απόφαση! (Αν θες βοήθεια προς αυτή την κατεύθυνση, στείλε μου ένα mail!) Πάντως, στην περίπτωση που περιγράφεις, εγώ θα είχα ντυθεί και θα είχα φτάσει μέχρι το τελευταίο ανοιχτό περίπτερο στο Βόρειο Πόλο για να αγοράσω δυο πακέτα ASSO International! Ναι τόσο μανιώδης ήμουνα και πάντα αγόραζα τα πακέτα δυο – δυο! (από φόβο μην τυχόν ξεμείνω!) Πάντως, τώρα έχω να καπνίσω πολλά χρόνια, δεν το θέλω, άσε που το απεχθάνομαι κιόλας.

    Πάντως, το κείμενό σου αλλά και όλη σου η στάση είναι περισσότερο φιλοσοφική παρά μια απλή περιγραφή μιας εξάρτησης. Το τσιγάρο είναι πολύ περισσότερο από εξάρτηση, είναι στάση ζωής. Και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται. Τουλάχιστον έτσι νομίζω!!!

    Όπως και η Μελίτα, έχω κι εγώ την εξάρτησή μου από τη σοκολάτα! Το τσιγάρο το έκοψα, όλα μπορώ να τα κόψω, τη σοκολάτα με τίποτα… 😉

    Καλό σου βράδυ.

    • koufetarios March 7, 2012 / 7:14 pm

      @Τελευταίε μου δίνετε θάρρος πραγματικά. Έχεις δίκιο δεν είχα σκοπό να θίξω τόσο πολύ το θέμα του τσιγάρου, είναι κουραστικό νομίζω. Θα συμφωνήσω επίσης στο ότι το τσιγάρο είναι στάση ζωής, κάτι το οποίο καταρρίπτει τον απλό μύθο της εξάρτησης, έχοντας συγχρόνως με αυτό τον τρόπο περισσότερες δυνατότητες να αλλάξεις αυτή τη στάση που χαρακτηρίζει τη ζωή σου. Καλά ε, έτοιμα τα χω τα σοκολατάκια στο ψυγείο, κοπιάστε! 😀

      Καλό σου βράδυ Τελευταίε!

    • koufetarios March 7, 2012 / 7:03 pm

      Ποιός ξέρει τελικά αγαπητέ εάν το κάπνισμα ή το άτμισμα είναι καλύτερο..!!

  10. anmmer March 12, 2012 / 11:22 am

    Πολύ καλό το post… ως καπνίστρια κατανοώ απολύτως την κατάσταση!
    Πολύ ωραίο γράψιμο…

    • koufetarios March 12, 2012 / 11:31 am

      Σ’ ευχαριστώ anmer είναι αυτή η εξρτημένη αλληλεγγύη που θα προτιμούσαμε να μην είχαμε!

      Καλή εβδομάδα σου εύχομαι!

  11. Raggedy Man April 6, 2012 / 11:21 am

    Πολύ ωραίο κείμενο. Είναι μεγάλη υπόθεση το τσιγάρο, γάμησέ τα…

  12. dmtrs zphrpls September 15, 2012 / 2:46 pm

    αγαπητε κουφεταριε.τι ημαστε.ενα τιποτα πανω σενα τεντωμενο σκοινι,ακροβατουμε αναμεσα στην ευχαριστη αισθηση που μας προσφερει η πρωτη ρουφηξια ενος πρωινου τσιγαρου,και στην δυσαρεστη αισθηση που ,επισης γενναιοδωρα μας αφηνει η τελευταια ρουφηξια ενος νυχτερινου τσιγαρου.Απο την μια ενα κυμα ευφοριας κατακλυζει τον εγκεφαλο μας,και απο την αλλη η βρωμοπισσα και ολα τα υπολοιπα καταστροφικα συστατικα του τσιγαρου,που μας εξοντωνουν αργα και με γεωμετρικη ακριβια και βεβαιοτητα.και κατω απο το τεντωμενο σκοινι τι μας περιμενει;Ενας μεγαλος λακκος σαν τασσακι.Γι αυτο λοιπον..καπνιστε γιατι χανομαστε.

    • dmtrs zphrpls September 15, 2012 / 3:24 pm

      ενας λακκος σαν μεγαλο τασακι ηθελα να πω.

    • koufetarios September 29, 2012 / 12:08 am

      Θα συμφωνήσω με το πνεύμα σου σ’ ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο σου μόλις επέστρεψα στο μπλογκ μετά από μακρόχρονο διάλειμμα θα χαρώ να δω αντίστοιχη ανάρτηση σου, να σαι καλά..!

  13. dmtrs zphrpls September 15, 2012 / 3:25 pm

    η ενα τασακι μεγαλο σαν λακκος.

Leave a Reply

